חדשות

חידוש במרכז הרפואי "אסף הרופא": כרית עוברית לסיוע בלידה קיסרית

הכרית העוברית צפויה לשנות את האופן שבו מתבצעים ניתוחים קיסריים דחופים, כאשר היולדת נמצאת בפתיחה מלאה והראש נמוך באגן

כרית עוברית. צילום: Obs Gynae & Midwifery

המרכז הרפואי ע"ש שמיר ("אסף הרופא") הודיע אתמול (א') כי החל להשתמש בטכנולוגיה חדשה שמטרתה לסייע בחילוץ ראש העובר בצורה בטוחה יותר בניתוח קיסרי.

הטכנולוגיה החדשה נקראת כרית עוברית (Fetal Pillow). השימוש בה, מסר בית החולים, תופס תאוצה בעולם ובשבוע שעבר זכתה בפרס הבריטי Patient Safety Award כאמצעי בטיחות החולה החדשני הטוב ביותר לשנת 2018. המכשיר אושר לשימוש על ידי ה-FDA, רשויות הרישוי באיחוד האירופי ובאוסטרליה ונמצא בהליך רישום מתקדם בישראל. בבית החולים מסרו כי "אסף הרופא" הוא הראשון לעשות בו שימוש בארץ.

ד"ר משה בצר, מנהל חדרי הלידה והיולדות במרכז הרפואי ע"ש שמיר, עם הכרית העוברית

בעשורים האחרונים ציין ד"ר משה בצר, מנהל חדרי הלידה והיולדות ב"אסף הרופא", חל גידול במספר הלידות הקיסריות בישראל ובעולם. למרות שלידה קיסרית נחשבת לבטוחה, סיכוניה גבוהים מאלה של לידה רגילה.

הכרית העוברית מסייעת לרופא המיילד להקטין את הסיכונים הללו על ידי הגבהת ראש העובר בתעלת הלידה. הכרית מוחדרת לנרתיק האישה בטרם מתחיל הניתוח ומנופחת בנוזל בתוך הנרתיק. הכרית מרימה את ראש העובר ב-4-3 ס"מ ומביאה אותו למצב שבו נוח יותר לרופא המיילד להוציא אותו מהחתך ברחם.

המכשיר יקל על חילוץ היילוד בעת הניתוח הקיסרי בפתיחה מלאה כאשר ראש העובר נמצא בתעלת הלידה, יקטין משמעותית מקרים של איבוד דם ואף צפוי לקצר את משך האשפוז של היולדת והילוד לאחר הלידה. "אלה הם יתרונות שאין להקל בהם ראש", אמר ד"ר בצר, "הם צפויים להפוך את הלידה הקיסרית ליותר בטוחה ליולדת ולילוד. כאשר הרופא והצוות שלידו שולף את הילוד החוצה מרוקנת הכרית, כמובן, מהנוזל ששימש לניפוחה, ומוצאת מהנרתיק ללא הפרעה".

ד"ר בצר שאחראי להבאת המכשיר לישראל ולהכנסתו לשימוש ב"אסף הרופא" סבור כי הכרית העוברית צפויה לשנות את האופן שבו מתבצעים ניתוחים קיסריים דחופים, כאשר היולדת נמצאת בפתיחה מלאה והראש נמוך באגן.

"ניתוחים קיסריים במצב הזה", הדגיש, "טומנים בחובם סיכון לא קטן. אנחנו תרים כל הזמן אחרי חידושים טכנולוגיים שמטרתם להפחית סיכונים אלה. על הטכנולוגיה הזו שמענו מהממציא שלה באופן בלתי אמצעי כאשר ביקר אצלנו במרכז הרפואי ולאחר השתלמות שעברתי באנגליה, החלטנו להביאה לארץ לצורך רישומה במשרד הבריאות. השימוש בה במרכז הרפואי אסף הרופא יסייע לחשוף אותה גם ליתר בתי החולים בישראל. אני מאמין שבקרוב נראה אותה גם בשימוש בבתי החולים האחרים".

נושאים קשורים:  כרית עוברית,  Fetal Pillow,  ניתוח קיסרי דחוף,  חדשות,  המרכז הרפואי "אסף הרופא",  לידה קיסרית,  יולדות,  ילודים
תגובות
16.07.2018, 09:12

האם הכרית חד פעמית?

16.07.2018, 21:07

חד פעמית

אנונימי/ת
16.07.2018, 19:40

אסף הרופא-מי האידיוט שהחליף את שם בית החולים לשמרן ימני נרגן ופרנואיד?

אנונימי/ת
18.07.2018, 10:16

במה עדיפה הכרית על מניפולציה וגינאלית לדחיפת ראש העובר? כמה זמן נדרש להחדרה ולמילוי נאות?

אנונימי/ת
26.07.2018, 23:55

למה לא לחלץ ברגליים?