חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות: "לא נהיה סלחנים כלפי חברות תרופות שיפקיעו מחירים"

משה בר סימן טוב הודיע על הצעדים הבאים של משרד הבריאות: הסכמי הייצוב לקופות החולים ייפסקו | מס הבריאות יעלה | תיושם תכנית ארוכת טווח המביאה בחשבון את הזדקנות האוכלוסיה

משה בר סימן טוב, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות. "אם ישוב לכהונה שנייה, ירצה לעשות זאת עם הרבה יותר כוח ועצמאות מהסיבוב הקודם". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

"לא נהיה סלחנים לחברות תרופות שיפקיעו מחירים ונוודא שזה לא יקרה. נמשיך את תכנית המענקים לרופאים ואני מצפה שתורנויות השליש יימשכו", כך הודיע הבוקר (ד') מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, במושב הפתיחה של "כנס ים המלח" שמארגן המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות. לכנס הגיעו כ-300 מבכירי מערכת הבריאות.

הכנס השנה הוא לרגל 25 שנה לחוק ביטוח הבריאות הממלכתי. רבים מהמומחים המשתתפים בו סבורים שיש לעדכן את החוק ולהתאימו לתנאי המאה ה-21 תוך התייחסות משמעותית לעלייה בגודלה של קבוצת המטופלים המבוגרת והזקנה, לצד הגידול הכללי הצפוי בשנים הקרובות באוכלוסיית ישראל.

עוד אמר בר סימן טוב: "אני יכול להבטיח לכם שהתקציב הנוסף להרחבת סל התרופות לשנת 2020 יהיה 500 מיליון שקל. באוצר יש אנשים אחראים ואני בטוח שהם שמרו לפחות חצי מיליארד שקל לשם כך.

"אלה ימים לא פשוטים למדינה והמורכבות הזו מחלחלת גם למערכת הבריאות", הוסיף בר סימן טוב. "המערכת נכנסה לעשור המאתגר ביותר ולמורכבות הזו הצטרף גם המצב הפוליטי המסובך. החשש הגדול הוא ששילוב כוחות שונים יוביל לסערה מושלמת. אולם, אני מאמין שאנחנו כמערכת יכולים להתמודד עם כל אתגר שיציבו לנו. אלא שהרזרבות התקציביות הולכות ופוחתות.

"המדינה יכולה וצריכה להשקיע יותר בבריאות ונדרשת העלאה במס הבריאות. אסור לנו לייצר שיח של קריסה ואי ספיקה. הדרך הנכונה לקבל משאבים היא להביא לידי ביטוי את המצוינות ולא להדגיש מצוקות ומסכנות. שוחקים את קשב הציבור כאשר מדגישים בשיח קריסה וקשיים".

מנכ"ל משרד הבריאות מנה את ההישגים של השנים האחרונות: הפחתה בשיעור הזיהומים הנרכשים בפגיות; ירידה בתחלואה ובעיקר בתמותה מחצבת, הפחתה ב-80% בשימוש בפעולות מכניות בבתי החולים הפסיכיאטריים, נבלמה מגיפת עודף המשקל בילדים והוסדר נושא השר"פ בבתי החולים בירושלים וכן נעשתה הסדרה בפעילות התועמלנים הרפואיים. כמו כן הודיע המנכ"ל כי עוד סוף החודש יכריז משרד הבריאות על בעל הרשיון להפעלת מרכז הפרוטונים.

בר סימן טוב סבור שמערכת הבריאות זקוקה לתכנית רב שנתית כדי שניתן יהיה לתכנן לטווח ארוך ובהתאם להשיג את המשאבים הנדרשים. "מדינה שבה יוכפל מספר הקשישים בתוך עשור לא יכולה לפעול ללא תכנית ארוכת טווח. אי אפשר לקוות שמה שעבד עד עכשיו יעבוד גם בעתיד".

הוא גם הודיע ש"משרד הבריאות לא יקבל יותר הסכמי ייצוב לקופות ולא יחתום עליהם. גם במשרד האוצר מבינים זאת. נושא זה חייב להתכנס לתוך סל הבריאות. כל תכנית עתידית תהיה חייבת לכלול גם העלאה במס הבריאות וגם אם נעלה אותו בחצי אחוז, עדיין תהיה ישראל במקום נמוך מבין המדינות שבהן קיים מס כזה. העומסים, הצפיפות ועומסי העבודה על הצוותים הרפואיים מפילים חללים בישראל יותר מכל דבר אחר. בהשקעה קטנה מאוד יכולים לתרום גם ל'חיים עצמם' וגם לאיכות החיים".

נושאים קשורים:  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב,  מערכת הבריאות,  חדשות,  חברות התרופות,  מס הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
11.12.2019, 20:15

איך אפשר לומר באותה נשימה, שהמדינה צריכה להשקיע יותר בבריאות - ולכן יועלה מס הבריאות?
העלאת מס הבריאות איננה הגדלת ההשקעה של המדינה, אלא הגדלת ההוצאה על בריאות מכיסו של האזרח. השקעת המדינה משמעותה שינוי סדרי העדיפויות בחלוקת תקציב המדינה הקיים, מתן משקל רב יותר לצורכי בריאות אל מול סעיפים אחרים בתקציב, ולא העלאת המס.
המשמעות היחידה של העלאת מס הבריאות תהיה הקטנת ההשלמות התקציביות שמעבירה המדינה לכיסוי מקורות סל הבריאות, כפי שהיא מחוייבת בחוק לעשות. במילים אחרות: יותר מס בריאות = פחות השלמות מדינה, וסך סל הבריאות נשאר בדיוק כפי שהיה קודם לכן.

11.12.2019, 20:34

בדיוק כך, אלא שמילים (גם אם מטעות) לא עולות כסף, ואת זה למדו הפקידים השונים בשירות הציבורי מהפוליטיקאים הממונים עליהם. דעת הקהל בישראל ניתנת ונתונה לתמרונים מרשימים. עד שלא תקום הנהגה ראויה ימשיך האם לשלם מיסים גבוהים, לקבל שירות גרוע ולצפות בתכניות ריאליטי ובישול.

11.12.2019, 22:34

עד מתי נהיה כצאן המובל לטבח, מדוע אין התעוררות עממית והמונית כנגד המהלכים האלה אשר פוגעים בצורה חמורה ברמת החיים. הבחירות הבאות תהיינה בסימן בריאות ורווחה כלכלית ולא האיום האיראני.....

אנונימי/ת
13.12.2019, 09:51

למי יעלו את מס הבריאות? לאלה שכבר משלמים מעל ומעבר? האם כבוד שר השר ליצמן מוכן שגם בחורינו הנהדרים שנהרגים באהלה של תורה יתחילו לשלם סכום משמעותי? אסור להפוך את מס הבריאות לסתם עוד מס מפלה.

גאוני! אין מה להשיב . דווקא העלאת מס בריאות תפתור את בעית התקנים מיידית ! איך לא חשבו על זה קודם ?

אנונימי/ת
15.12.2019, 02:12

לדבר זה לא מספיק, ברסי צריך גם להתחיל לנהל את אגף הרוקחות שלו. תפתח אישורים לגנריקה מהודו ותראה איך המחירים נופלים.