חדשות

72% מהקשישים בישראל לא סומכים על מערכת הבריאות

סקר חדש מגלה: רוב בני הגיל השלישי בישראל חוששים מחוסר מענה מספק מצד מערכת הבריאות בשנות החיים האחרונות | 83% חוששים להוות נטל על בני משפחותיהם

"רק באוגוסט האחרון חתכו באכזריות בתגמולי הביטוח הסיעודי החודשיים, מסכום של כ-6,100 שקל לסכום של 5,500 שקל בגלל הכישלון של המדינה לממן אותם". צילום: שאטרסטוק

סקר שנערך בקרב בני 65 ומעלה בישראל העלה כי 72% ממשתתפיו אינם סומכים על מערכת הבריאות "בנוגע לשנים האחרונות לחייהם". את הסקר ביצע מכון גיאוקרטוגרפיה עבור הארגון "גישה לחיים" כחלק ממחקר שהארגון הזה מקיים בסוגיית המוכנות והתחושות של בני הגיל השלישי בנוגע לשנים האחרונות בחייהם.

בדיווח על ממצאי הסקר שפורסם ב"מעריב"  מסר יובל בגנו כי בני הגיל השלישי בישראל מרבים לחשוב כיצד ייראו שנות חייהם האחרונות ואף רגעי סוף החיים, אך ניסיון לתכנן, חשיבה על הנושא או אף שיחה על כך עם קרוביהם מעוררים אצלם חששות וחוסר נוחות עד כדי הימנעות מעיסוק בסוגיות הללו.

מהסקר עלה שהאזרחים הוותיקים חוששים שאולי יחלו במחלה קשה ולכן לא יוכלו בהכרח לקבל החלטות בעצמם. 72% הביעו חשש שמערכת הבריאות לא תענה על צורכיהם ורצונותיהם בעת מחלה קשה או לקראת סוף חייהם. 83% חוששים להוות נטל על בני משפחותיהם בשנים האחרונות לחיים. 57% חשים אי נוחות בעת שהם חושבים או מנסים לתכנן את סוף חייהם; 55% הציגו רצונותיהם כיצד ייראו שנותיהם האחרונות, אולם רק 22% חמישית שוחחו על כך עם בני משפחה או חברים קרובים. בעיקר הביעו חשש מחוסר מענה מספק מצד מערכת הבריאות.

ארגון "גישה לחיים" (מלכ"ר) פעיל בישראל ובארה"ב. הוא הוקם ב-2004 על ידי פרופ' בנימין (בן) קורן, אונקולוג, סגן מנהל מערך האונקולוגיה ב"שערי צדק", ורעייתו דבורה קורן, מטפלת משפחתית. המטרה המוגדרת של הארגון: להעצים את התקווה ולהציף את תחושת המשמעות ושיפור איכות חייהם של חולים וקשישים לאורך כל תקופת ההזדקנות.

פרופ' קורן אמר: "ניתן ללמוד מהסקר כי הדאגה כיצד ייראה סוף החיים בהחלט מטרידה את הקשישים בישראל. לצערנו, רובם לא עושים די על מנת להכין את בני משפחותיהם ליום שבו לא יהיו כשירים לקבל החלטות. אנו מעודדים כל אדם לקחת אחריות על חייו ולהשאיר בידי בני המשפחה הנחיות רפואיות וייפוי כוח מתמשך. כך יבטיח שבקשותיו ימולאו כפי שהיה רוצה, אילו היתה בידיו האפשרות לקבל החלטות".

נושאים קשורים:  קשישים,  מערכת הבריאות,  סקר,  זיקנה,  פרופ' בנימין קורן,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
05.10.2021, 10:22

קשיי קבלה ללימודים
קשיים במציאת התמחות ראויה
קשיים במציאת עבודה ראוייה
מחסור בתקנים
קופות החולים לוחצות על ראיית (לא בדיקת) מספר של חולים ליום עהודה (לפחות 60)
איבוד חדוות העהודה
אין פלא שמהגרים מכאן למערב
מי שאין לו ברירה נשאר בישראל
כך אחינו הדרוזים והערבים תופסים את מקומינו

04.12.2021, 09:33

אצל קשיש יש דאגות שונות, ברובם דפרסיביים,

04.12.2021, 09:37

חבל שאדם לא יכול לסיים את החיים בהתאם לרצונו, חיים של קשיש חסרי ערך
וחבל שאין מנגנון טבעי להפסיק את החיים בראש מורם ולא כי סעודי מסכן.