חדשות

מדוע מתעכבת פתיחתה של יחידת דיאליזה לילדי הדרום?

רופאים לזכויות אדם ומועצת הנגב עתרו לבג"ץ: חלפה שנה מאז החליט משרד הבריאות לפתוח יחידת דיאליזה לילדים בדרום, אלא שעד כה לא הוקצה תקציב ולא נסגר הסכם מול "סורוקה", שם היא צריכה להיפתח

מכונת דיאליזה. צילום אילוסטרציה

עתירה בנושא העיכוב בפתיחת יחידת הדיאליזה לילדים בדרום הוגשה היום (ד') לבית הדין הגבוה לצדק נגד משרד הבריאות וכל קופות החולים.

עמותת רופאים לזכויות אדם בשיתוף עם מועצת הנגב, שהגישו את העתירה, טוענים כי העובדה שאין יחידת דיאליזה לילדים בדרום, למרות שזהו המחוז עם השיעור הגבוה ביותר של ילדים הזקוקים לדיאליזה (12 ילדים מתוך סה"כ 37 בכל הארץ), היא דוגמה נוספת ומקוממת לאפליה היומיומית של תושבי הפריפריה במתן שירותי בריאות.

העותרים דורשים מבית המשפט לתת צו על תנאי שיחייב את משרד הבריאות להסביר מדוע לא יפעל לפתוח מכון דיאליזה המותאם לילדים באזור באר שבע עד לסוף השנה, כפי שהצהיר שיעשה בספטמבר אשתקד.

על פי העתירה, ילדי הדרום מטופלים בבתי החולים שניידר ושערי צדק ומדובר בנסיעה של שעתיים לכל כיוון, שלוש פעמים בשבוע. "הקושי הנובע ממחלת הילדים מועצם ומוגבר בשל הצורך לבלות כמחצית מהשבוע בנסיעות וטיפולים, תוך השבתת כל המשפחה לתקופות ארוכות. מדובר על הפרה של חובות המדינה וקופות החולים כלפי ילדי הדרום", נכתב בעתירה.

העותרים מציינים כי "המודיאליזה לילדים מתבצעת בישראל אך ורק במספר מצומצם של יחידות דיאליזה לילדים בארבעה בתי חולים שקיבלו רשיון לכך ממשרד הבריאות. בתי החולים בהם פועלות יחידות מורשות נכון להיום הינם המרכז הרפואי גליל בנהריה, הקריה הרפואית רמב"ם בחיפה, מרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקוה והמרכז הרפואי שערי צדק בירושלים. כמו כן, ב'סורוקה' מתבצעים טיפולים לנערים ביחידת המבוגרים".

הם מציינים כי על פי הנתונים לשנת 2022, בצפון פועלות שתי יחידות שבהן מטופלים שבעה ילדים בהמודיאליזה ובנהריה מטופל ילד אחד בלבד. "בדרום יש 11 ילדים הזקוקים להמודיאליזה. אם שבעה ילדים מצדיקים שתי יחידות, הרי ש-11 ילדים ודאי מצדיקים ומספיקים לצוות אחד ביחידה אחת בדרום", נכתב בעתירה.

עוד נכתב כי משרד הבריאות הצהיר לפני שנה על החלטתו לפתיחת יחידת דיאליזה לילדים בדרום ב-2023. אלא שעד היום לא החלו ההכנות לפתיחת יחידה, לא הוקצה לכך תקציב ולא נסגר הסכם מול בית החולים סורוקה, שם היא צריכה להיפתח: "מאז ההחלטה, לא פעל (משרד הבריאות) כל פעולה בשטח והמרכז לא יוכל לקום כבר השנה. כמו כן, המשיב לא הודיע עדיין שהמרכז יוקם באזור באר שבע ויש חשש שיוקם באשקלון או באשדוד, מה שלא יהווה פתרון לילדים מאזור באר שבע, שהם רוב הילדים הנזקקים לטיפול".

מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר: "פנינו למשרד הבריאות בעניין כבר לפני כשלוש שנים, ורק לאחר פניות חוזרות ונשנות שלנו, הצלחנו להגיע לכך שהמשרד הודיע בדיוק לפני שנה שיחידת דיאליזה לילדים תיפתח בדרום ב-2023. אבל עד היום לא החלו ההכנות לפתיחת יחידה, ולמיטב ידיעתנו לא הוקצה תקציב ולא נסגר הסכם מול בית החולים סורוקה. לפנייה האחרונה שלנו בעניין המשרד אף לא טרח לענות ולא נותרה ברירה אלא לעתור כדי להבטיח שילדי הדרום יקבלו את המגיע להם ולא ייאלצו להיטלטל שעות בדרכים לטיפול מציל חיים".

נושאים קשורים:  דיאליזה,  המודיאליזה,  פריפריה,  דרום הארץ,  משרד הבריאות,  "רופאים לזכויות אדם",  עתירה לבג"ץ,  חדשות
תגובות